Ontwikkelingsgericht leren
bij Merijntje basisonderwijs
in Nieuw-Vossemeer

Basisonderwijs Merijntje
Nieuw-Vossemeer

Bij Merijntje handelen we vanuit de nieuwsgierigheid en de behoefte van kinderen. We dagen hen uit nét dat stapje verder te gaan. Je kunt meer dan je denkt!

Merijntje richt zich op de ontwikkeling en de groei van het kind: we leren kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling. Wij staan voor ontwikkelingsgericht leren. Hierbij kijken we zeker naar kwantitatieve prestaties, maar vooral naar de groei in persoonlijke kwaliteiten. In een inspirerende en gestructureerde omgeving krijgt uw kind daar bij Merijntje alle ruimte voor.

Wat is ontwikkelingsgericht leren?

Om tegemoet te komen aan de behoefte van elk kind werken we bij Merijntje in drie bouwen. Dit betekent dat groep 1 en 2 (onderbouw), groep 3 ,4, en 5 (middenbouw) en groep 6, 7 en 8 (bovenbouw) met elkaar werken in een gestructureerde en inspirerende omgeving. Zo spelen we in op de verschillen in kennis, vaardigheden en interesses. We geven dit vorm in hoeken. In elke hoek wordt aandacht gegeven aan een bepaald vak. Zo leren onze kinderen verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling en dat staat bij ons centraal.

Werken in bouwen en hoeken; hoe werkt dat?

Na de gezamenlijke opening van de dag gaan de kinderen aan de slag in hoeken. Er zijn hoeken waar kinderen zelfstandig werken en hoeken waar kinderen moeten samenwerken.

De één werkt in zijn eigen leerlijn in de schrijfhoek, terwijl de ander de rekensommen nog beter onder de knie wil krijgen in de rekenhoek. Tussendoor hebben de leerkrachten instructiemomenten gepland voor de basisvakken. Samen met de kinderen bepalen we bij welk instructiemoment het kind het beste kan aansluiten. Er wordt hiermee beroep gedaan op de verantwoordelijkheid van de kinderen. Aan het begin van de ochtend hebben we met de kinderen een gezamenlijk opening en aan het einde van de middag komen we weer bij elkaar voor een gezamenlijke afsluiting.

Leerlijnen en leerdoelen

Bij Merijntje meten we prestaties niet in cijfers, maar in groei en ontwikkeling. We werken met leerlijnen; een serie met leerdoelen waar onze leerlingen aan werken. Door te kijken of kinderen doelen beheersen, kunnen we ze volgen in hun ontwikkeling. Zijn er doelen die dit jaar nog niet behaald zijn, dan kunnen die in het volgende jaar behaald worden. Zo kunnen kinderen zich in hun eigen tempo, op een uitdagende manier ontwikkelen.

Kinderen uitdagen nét dat stapje verder te gaan

Bij Merijntje dagen we kinderen uit om te spelen, leren, ontwikkelen en groeien. Door te werken in bouwen remmen we de kinderen niet in hun ontwikkeling. Wij zijn van mening dat een kind zich pas ontwikkelt wanneer ze uitgedaagd worden. Je kunt namelijk meer dan je denkt! Samen stappen we net uit de comfortzone, maar wel altijd in de veiligheid.

Warme samenwerkingen

In eerste instantie zijn we onderdeel van Lowys Porquin Stichting (LPS). Daarnaast willen we graag één doorgaande ontwikkel- en leerlijn voor kinderen, en daarom werken we nauw samen met Zo Kinderopvang. De kinderopvang is gevestigd aan hetzelfde plein als Merijntje in Nieuw-Vossemeer. In samenwerking met de Bibliotheek West-Brabant hebben we sinds 2020 de Bibliotheek op School. Hierdoor kunnen kinderen kennismaken met de nieuwste boeken. Ook organiseren we allerlei activiteiten om het leesplezier te bevorderen.